بهگزارش میراثآریا، ایمان درخشی روز چهارشنبه ۸ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی راههای توسعه بین المللی شهرهای در حال توسعه به دست آوردن برندهای شهری بینالمللی است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، افزود: شهرهای مهم دنیا برای پیوستن به شهرهای بینالمللی خلاق یک رقابت بسیار فشرده دارند که خوشبختانه کرمانشاه توانست در این رقابت موفق عمل کند و شایسته معرفی به عنوان شهر خلاق خوراک از سوی یونسکو شود.
او با بیان اینکه مقر اصلی شعارهای خلاق یونسکو در پاریس اداره میشود، گفت: توسعه و شکوفایی اقتصادی و توجه به مسئله خلاقیت از جمله اهداف مورد توجه یونسکو است.
درخشی با تاکید بر اینکه تحقق برند بینالمللی شهر خلاق خوراک را در توسعه اقتصادی شهر و استان کرمانشاه بسیار اثر گذار است، تصریح کرد: شهر خلاق خوراک یک برند شهری کرمانشاه است اما برکات آن متوجه کل استان است.
او در ادامه به عوامل موثر بر انتخابات کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک توسط یونسکو اشاره کرد و افزود: تنوع اقلیمی، محصولات کشاورزی و باغی و تنوع گیاهان دارویی و غذایی، در بحث دامداری وجود نژادهای خاص، تنوع بینظیر اقوام و مذاهب با رسوم و سبکهای زندگی متفاوت که هر کدام تنوع غذایی بسیار متفاوتی دارند از جمله عوامل موثر بر انتخابات کرمانشاه هستند.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، تصریح کرد: تنوع خوراک در استان کرمانشاه در سطح استان بسیار بینظیر است برای مثال شما اگر فقط تنوع نان در نقاط مختلف استان ببینید هر منطقه متفاوت است.
او تاکید کرد: در سالهای اخیر تلاشهای زیادی از سوی دبیرخانه شهر خلاق خوراک کرمانشاه برای شناسایی خوراکهای استان و حتی احیای بسیاری از خوراکهای اصیل و فراموش شده منطقه را در دستور کار قرار دادیم.
درخشی با بیان اینکه حفظ امتیاز شهر خلاق الزاماتی دارد که باید برای حفظ این برند لحاظ و اجرایی شود، گفت: برگزاری رویدادهای محلی و ملی بر اساس لحاظ کردن ملاکهای یونسکو و رسالت این سازمان یکی از آیتمهای مورد نظر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمانشاه اظهار کرد: به همین منظور در مدت اخیر دهها رویداد در حوزههای محلی و منطقهای برگزار شده است که علاوه بر اهداف یونسکو بحث خلاقیت و نوآوری را مورد توجه قرار داده است.
او افزود: جریان سازی برای پویایی محصولات خاص استان و برندسازی شهری با نقش آفرینی مردم از دیگر آثار مثبت شهر خلاق خوراک است که به آن توجه شده است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه با اعلام اینکه حرکت به سمت و سوی برندسازی محصولات و غذاهای محلی یکی از اتفاقات جانبی برنامه شهر خلاق خوراک است، اظهار کرد: برای نمونه در دوسال گذشته ۳۲ آش فراموش شده استان احیاء شده است، در کتاب نان جهان ۸ صفحه به نان کرمانشاه اختصاص یافته و یا پنیر سولکه کرمانشاه در کتاب پنیر جهان معرفی میشود.
درخشی ادامه داد: یکی از الزامات ما توسط یونسکو حضور در رویدادهای بینالمللی است که به عنوان یک آیتم ارزیابی باید به عنوان شهر خلاق خوراک حضور فعال داشته باشیم.
او در خصوص حضور شهر خلاق خوراک کرمانشاه در فستیوال خوراک ماکائو، گفت: رویداد ماکائو یک رویداد سالانه است که از اهمیت ویژهای در حوزه خوراک از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این رویداد به همراه یک تیم آشپزی از استان، کرمانشاه حضور فعال داشتیم که سه خوراک ارگانیک و ثبت ملی شده استان شامل ترخینه، قاورمه و قیصی رون معرفی شدند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه با تاکید بر اینکه تمام هزینههای این رویداد توسط دولت ماکائو پرداخت شده است، گفت: با توجه فعالیت ویژه شهر خلاق خوراک کرمانشاه در دو سال گذشته در این رویداد از جایگاه ویژهای برخوردار بود.
او در بخش دیگری از سخنان خود از جمله برکات برند بینالمللی شهر خلاق خوراک برای کرمانشاه را فعال سازی خواهر خواندگیهای فراموش شده کرمانشاه با شهرهای جهان از جمله قاضی آنتپ ترکیه دانست که اخیراً المان تاقبستان را به نام کرمانشاه در یکی از میادین اصلی شهر نصب کرده است.
درخشی در خاتمه با بیان اینکه در چهارچوب شهر خلاق باید به موضوعات مختلف اجتماعی توجه کند و در سطح بینالمللی معرفی شوند، گفت: ساخت دو فیلم در حوزه خوراک استان، تهیه اطلس خوراک کرمانشاه، طراحی نشان و تشکیل کمیته ارزیابی اصالت و کیفیت رستورانها، طراحی و چاپ نقشه خوراک استان و ... از جمله اقداماتی است که در دو سال گذشته رخ داده است.
انتهای پیام/

نظر شما